Google Chrome zal binnenkort niet HTTPS websites als ‘not secure’ aanduiden

De behoefte aan vertrouwen, gebruikersprivacy en geloofwaardigheid online neemt toe. De meeste bedrijven nemen dan ook maatregelen om de gegevens van hun website bezoekers te beveiligen (bijvoorbeeld met HTTPS). Tegelijk zijn ook Internet gebruikers zich steeds meer bewust van de risico’s. Ze eisen en verwachten van websites meer garanties rond de veiligheid van hun persoonlijke gegevens.

Ook browsers geven sinds een paar jaar de voorkeur aan sites die een SSL certificaat hebben. Google Chrome en Mozilla Firefox houden al een paar jaar rekening met het feit of een website al dan niet een veilige, gecodeerde verbinding gebruikt.

Binnenkort gaat Google Chrome daar nog één stap verder in: vanaf juli 2018, met de lancering van Chrome 68, zal de browser alle HTTP sites een aanduiding ‘onveilig’ meegeven in de adresbalk van de webbrowser.

Google wil het overschakelen van een gewone website naar een beveiligde HTTPS zo eenvoudig mogelijk te maken. Hiervoor stellen zij een reeks tools ter beschikking die moeten helpen om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Een gekend probleem bij omschakelingen van HTTP naar HTTPS websites is de zogenaamde “Mixed content”: niet alle gegevens worden beveiligd ingeladen. Met de nieuwste versie van Node CLI van Lighthouse – een geautomatiseerde tool voor het verbeteren van webpagina’s – is het nu mogelijk om “Mixed content” audits uit te voeren.

De nieuwe interface van Google Chrome zal gebruikers duidelijk tonen dat HTTP-sites niet beveiligd zijn. Een HTTPS certificaat aanschaffen is tegenwoordig zeer eenvoudig en hoeft niet duur te zijn. Een website voorzien van een SSL certificaat en dus HTTPS is de enige manier om een beveiligde site aan te bieden.

Kinamo SSL

Mensen die over een gewone website beschikken en op zoek zijn naar een goedkoop certificaat voor het beveiligen van hun domeinnaam raden we aan een blik te werpen op het Globalsign AlphaSSL certificaat.
Geniet van extra korting door meteen het certificaat voor 2 jaar te nemen. Voor de voordelige prijs van € 25,99 per jaar kan u al beschikken over een GlobalSign AlphaSSL certificaat.

Webshops en sites waarbij gebruikers gevoelige informatie invoeren, zoals betalingsgegevens, raden wij aan om te kiezen voor het high-end GlobalSign ExtendedSSL certificaat met uitgebreide validatie (SSL EV of Extended Validation).
Dit SSL certificaat garandeert een volledige validatie van uw onderneming volgens de hoogste industriestandaarden.
Bezoekers van een website uitgerust met een GlobalSign ExtendedSSL certificaat zullen een volledig groene adresbalk in de browser zien met daarin de naam van uw organisatie.
Dit certificaat verhoogt het vertrouwen bij bezoekers en zal dan ook aanzienlijk het aantal conversies en verkopen op de site doen verhogen.

Kinamo biedt een zeer ruime keuze aan SSL certificaten en dit al vanaf € 16,99 per jaar. Ontdek ze hier.

Heeft u professioneel advies nodig bij het helpen kiezen van het beste SSL certificaat voor uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact op met onze SSL specialisten.

Ter herinnering

Wat doet een SSL certificaat?

Een SSL / TLS certificaat (Secure Sockets Layer / Transport Layer Security) zorgt voor een beveiligde, geëncrypteerde verbinding tussen de webbrowser en uw website. U herkent HTTPS beveiligde sites aan de hand van de groene vergrendeling en HTTPS in de adresbalk van de browser (zie afbeelding hierboven).

Voordelen van SSL – HTTPS

1. Versleutelt informatie

Een SSL certificaat codeert informatie die wordt uitgewisseld tussen de gebruiker, browser en site. Bijvoorbeeld informatie die op websiteformulieren wordt ingediend. Een SSL certificaat codeert deze informatie zodat kwaadwillende derden er geen toegang toe hebben. Het is daarom een must voor elke toepassing die logins en wachtwoorden gebruikt.

2. Verificatie

Wanneer klanten uw website bezoeken, wilt u er zeker van zijn dat de informatie, zoals klantinformatie, naar de juiste server gaat. Zonder dat deze wordt onderschept.
Bij het verkrijgen van een SSL certificaat wordt ook een ander type bescherming, een servercertificaat genoemd, uitgegeven. Dit certificaat fungeert als bemiddelaar tussen browsers en SSL servers om aan te geven dat de leverancier van SSL certificaten kan worden vertrouwd.

3. Verhoogt vertrouwen van klanten

Klanten die uw website bezoeken, zien de groene vergrendeling en HTTPS in de browser adresbalk. Dit is voor hen een aanduiding dat ze uw website kunnen vertrouwen.

Een SSL certificaat verhoogt de conversies op uw site omdat bezoekers zeker weten met wie ze zaken doen. Het gebruik van Extended Validation certificaten met uw bedrijfsnaam naast de groene vergrendeling zal dit vertrouwen nog meer vergroten.

4. Betere ranking in Google

Al een paar jaar houdt Google rekening met het feit of sites veilige, gecodeerde verbindingen gebruiken. De zoekmachine ziet dit als een positief ‘signaal’ voor de ranking in de zoekresultaten. Vanaf juli 2018 gaat Google nog een stap verder door bij niet-beveiligde sites in de browser adresbalk een ‘niet beveiligd’ markering te zetten.

De maand juli kondigt zich overigens aan als een maand met grote veranderingen voor het algoritme van de zoekresultaten van Google. Ook de ‘Speed Update’ waarbij rekening zal gehouden worden met de pagina snelheid op mobiel zal dan live gaan.

Moet uw website nog klaar gestoomd worden voor de aanpassingen in Google op vlak van SSL en mobiele snelheid? Neem dan contact op met Kinamo!