Data protection & de moeite doen

Naar aanleiding van ‘Data Protection Day’ op 28 januari vroegen we hier intern aan de collega’s Systeembeheerders waar ze aan dachten bij het horen van ‘Data Protection’.

Onze collega Koen deelde alvast een blogpost waarin hij tips gaf om in te schatten of een website veilig is. Hij gaf ons ook stof tot nadenken rond de opslag van onze data zoals documenten en foto’s in de cloud.

In 2006 heeft de Raad van Europa 28 januari uitgeroepen tot Data Protection Day. Bij Kinamo vonden we dat 1 dag per jaar om data protection en privacy onder de aandacht te brengen misschien wat te kort. Op 1 februari is het ook nog eens change your password day. Nog een feestdag om ons even extra te laten stilstaan bij online privacy en onze dataveiligheid. Daarom vroegen we ook aan Sophie waar ze aan dacht bij het horen van ‘Data Protection’.

Sophie is de meeste recente toevoeging aan het team en werkt nu ongeveer 2 jaar voor Kinamo. Ze is hoofdzakelijk bezig met de marketing van Kinamo en de opvolging van development projecten. Zo heeft ze meegewerkt aan de ontwikkeling van sites zoals Bike Design, The Present Perfect, Danny De Vos, Tedxflanders, Anne Sophie en tal van interne development projecten voor Kinamo. Daarbuiten is ze ook beschikbaar voor online advies gaande van social media, email marketing en website usability voor onze klanten. Hieronder lees je alvast waar zij aan dacht bij het horen van de woorden ‘Data Protection’.

Privacy en gegevensbescherming: de moeite om moeite te doen

Ik kom bij Kinamo wel vaker in contact met zaken gerelateerd aan data protection en online privacy zowel voor ons zelf als voor klanten. Het invoeren van GDPR heeft ook bij ons gezorgd voor heel wat vragen van klanten rond het toevoegen van cookie meldingen en privacy verklaringen.
Dus om heel eerlijk te zijn moest ik vooral aan GDPR denken bij het horen van Data Protection. Maar dat gaat meteen ook hand in hand met social media en meer evidente zaken zoals sterke paswoorden.

Social media

Aan de start van mijn carrière ongeveer 10 jaar geleden kwam sociale media op als een nieuw “kanaal”. Ik heb het geluk gehad om mee te groeien met sociale media doorheen de jaren. Ik koester een zekere liefde voor sociale media.

Niet alleen omdat het een deel van mijn job is maar ook omdat het ons veel goeds brengt. Denk aan vermiste kinderen die sneller terug gevonden worden dankzij het verspreiden van informatie op sociale media, het eenvoudiger delen van momenten met vrienden en familie leden ook al kan je ze niet altijd fysiek bezoeken, …

In het begin stond ik veel minder stil bij de impact op privacy bij het gebruik van sociale media. Vroeger waren er gewoon veel minder bedrijven actief op sociale media: je had op sociale media toen een paar vrienden en alles was te overzien. Maar we zijn nu een paar jaar verder. Onze data wordt nu wel volop gebruikt, er zijn datalekken en mensen met minder goede bedoelingen kijken ook mee.

Ik kom wat terug van het idee dat ik niet met mijn privacy op sociale media moet bezig zijn omdat ik toch niets heb te verbergen. Ik heb nog steeds niets te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik alles met iedereen zomaar wil delen.

De meeste onder ons weten ondertussen wel hoe ze de privacy instellingen van hun account en posts kunnen instellen. Kies wat je deelt en met wie!

Net als een auto onderhoud nodig heeft, is het best dat je ook voor sociale media accounts regelmatig eens een onderhoud doet van de data die je deelt.

Facebook staat meer en meer onder druk en probeert zijn gebruikers ook meer transparantie te bieden rond de data die ze hebben en wat ze ermee doen. Een tijdje terug lanceerde Facebook daarvoor dan ook een tool waarmee je gemakkelijk al je activiteiten op het sociale netwerk kan raadplegen.

Onderaan op die pagina, in het onderdeel ‘informatie over jou’, kan je ook te weten komen wat Facebook en adverteerders van je weten en wat ze met je data doen.

Zo ben ik tijdens één van mijn ‘onderhoudsbeurten van mijn data op sociale media’ te weten gekomen dat Facebook denkt dat bepaalde politieke partijen tot mijn interesses zouden horen. Niet dus!

De verklaring van Facebook is “dat ik misschien ergens ooit eens een pagina, post of comment heb geplaatst op een pagina gelinkt aan die interesse”. Het had wel handig geweest als ze er dan ook een link hadden bijgezet naar het voorval in kwestie.

Het is voor dit soort toestanden dat ik dus deze ‘onderhoudsbeurten doe van mijn data op sociale media’. Daarop volgend heb ik ook mijn interesses alsook de data die ik op Facebook had staan grondig nagekeken en verwijdert of aangepast waar nodig. Het motiveert me om in de toekomst nog meer voorzichtig te zijn. Sociale media zijn zeer toegankelijk en in eenvoudig gebruik maar dat wil niet zeggen dat we niet moeten stilstaan wat we ermee doen. En volgens mij vergeten we soms – net omdat het allemaal zo gebruiksvriendelijk is gemaakt – om stil te staan bij wat er met onze data gebeurt.

Sociale media voor bedrijven

Klanten van Kinamo stellen me meer en meer de vraag of sociale media nog wel werkt, onder andere door het feit dat mensen nu toch meer geëngageerd zijn met de manier waarop met hun data en privacy wordt omgesprongen.

Dat klopt, mensen zijn daar meer mee bezig. Maar sociale media is nog steeds een goede tool voor bedrijven en verenigingen om connecties te leggen met de juiste doelgroep. Toon als bedrijf dat je op een verantwoorde manier omgaat met de gegevens van de gemeenschap en breng interessante inhoud en artikels. Ga in gesprek en voeg iets toe voor mensen. Praat ‘met’ hen en niet ‘tegen’ hen.

Doe jij af en toe een doorlichting van je data op sociale media. Je data online veilig houden vraagt een inspanning maar houdt ons net als regelmatig naar de tandarts gaan gezond. Heb je na het lezen van deze blogpost vragen over de je social media aanwezigheid van je bedrijf, laat het dan zeker weten!